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Chucho Valdés/Irakere 40 in Chicago
Coñoooooo de verdad: Chucho Valdés & Irakere 40 at Symphony Center
Chicago Illinois, 6 November 2015
Review and photos by Bill Tilford, all rights reserved
ENGLISH: Near the end of Estela va a estallar, after an especially explosive section, Chucho Valdés shouted "¡Coñoooo!", and that sentiment summarizes the entire concert quite well. Although the very first edition of Irakere will forever have a special place in musical history and our hearts, there is no denying that this new generation is every bit as exciting as the original. In this new version, the percussion, the piano and the bass do even more of the heavier lifting although all of the trumpeters and saxophonists proved they absolutely deserved to be on the stage as well. Gaston Joya brought both an upright bass and an electric bass, and his solos on the upright bass were especially dazzling.
In addition to the Cuban Jazz that is the central focus of the group, there was also a tribute to New Orleans that melded several styles including a brass band passage that (except for the rhythm, which was more Cuban) evoked the sound of groups like the Dirty Dozen Brass Band, a stride piano section, a section that included the wooden block percussion and wind instrument voicings that were being played before Louis Armstrong became famous, and of course a Blues section. It is worth mentioning here that an ongoing musical exchange between Cuba and New Orleans helped create Dixieland (when Jelly Roll Morton spoke of the "Spanish tinge", he was referring to the Cuban music of the day).
In my review of the album, I had stated that the recording focuses more on the Jazz and less on the dance music; in this live performance, Estellar va a estallar actually qualifies for both categories, and the encore threw down some serious Latin Funk. The program opened with Juana 1600, a song made popular by the original Irakere, and Yansá, another song from the album, was one of the climactic sections of the evening (Yansá is one of the names of Oya, a female warrior orisha of winds and tempests whose weaponry includes tornadoes, and the song reflects that intensity)
If audience enthusiasm has any effect on these things, I suspect that this tour will not be the last that we see of this ensemble. It is a great pity that there is less of a music press today than there was at the time that the first Irakere thrilled concert halls in the United States.
ESPAÑOL: Cerca del final de Estela va a estallar, después de una sección especialmente explosiva, Chucho Valdés gritó "¡Coñoooo!", y ese sentimiento resume todo el concierto bastante bien. Aunque la primera edición de Irakere tendrá un lugar especial en la historia musical y nuestros corazones para siempre, no se puede negar que esta nueva generación es tan emocionante como el original. En esta nueva versión, la percusión, el piano y el bajo hacen aún más del levantamiento pesado, aunqué todos los trompetistas y saxofonistas demostraron que absolutamente merecían estar en el escenario también. Gastón Joya trajo tanto un contrabajo y un bajo eléctrico, y sus solos en el contrabajo eran especialmente deslumbrante.
Además del jazz cubano, que es el foco central del grupo, había también un homenaje a Nueva Orleans en el que se fundieron varios estilos incluyendo un pasaje de banda de metales que (excepto con el ritmo, que era más cubano) evocó el sonido de grupos como Dirty Dozen Brass Band, una sección de "stride piano", una sección que incluyó percusión de bloques de maderas y de orquestraciones de los instrumentos de viento que habian estado tocado antes de que Louis Armstrong se hizo famoso, y por supuesto una sección de los Blues. Vale la pena mencionar aquí que un intercambio musical en curso entre Cuba y Nueva Orleans ayudó a crear Dixieland (cuando Jelly Roll Morton hablaba del "tinte español", se refería a la música cubana del día).
En mi reseña del álbum, yo había declarado que la grabación se centra más en el Jazz y menos en la música bailable; en este actuación en directo, Estellar va a estallar en realidad califica para ambas categorías, y el bis proporcionó Latin Funk. El programa se abrió con Juana 1600, una canción popularizada por la Irakere original y Yansá, otra canción del álbum, fue una de las secciones culminantes de la noche (Yansá es uno de los nombres de Oya, una guerrera orisha feminina de los vientos y tempestades cuyo armamento incluye tornados, y la canción refleja la intensidad)
Si el entusiasmo de los públicos tiene un efecto sobre estas cosas, sospecho que esta gira no sería el último que vemos de este grupo. Es una gran pena que haya menos de una prensa dedicada a la música hoy en día que había existido en el momento en el que el original Irakere emocionó salas de conciertos en los Estados Unidos.
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